Direktlänk till inlägg 29 januari 2017

Ja ja ja Vi jobbar fortfarande....

Av Annette Nyqvist - 29 januari 2017 18:35

Jaha kära vänner   


Nu har jag änterligen fått "tummen ur" och satt mig här igen...... Jag får väl börja med att be om ursäkt att det inte har kommit något under hösten. Men det har varit mycket runt om.


Hur går det då?? Jo då det är större hål i sidan än nånsin.  

Det här är framme i fören, där det håller på att bytas både ytter-och innerstäv. Sen är det självklart den sista biten med stöttor och spant som skulle bytas. Arbetet har sett likadant ut de senaste fyra åren....nej inte förra vintern då det "bara" var aktern   Men här kommer lite bilder från hösten ialla fall

 

Här ligger vi längst in i dockan - Med stans snyggaste akter

 

Här görs det nya mallar till spanten - det behövs verkligen på en del ställen...

 

Sågning av spant eller stötta, jag har ingen aning om vilket    

   

Man måste borra hål innifrån oxå   

Javisst ja..... Richard får hjälp av Björn en till två dagar i veckan. (Björn jobbar på s/y Ellen i vanliga fall) Men det kan vara bra att ha ett extra huvudskydd när Björn är i närheten   det kan komma saker farande både högt och lågt. Uppmärksamma ögon ser att det är en ny logga på tröjan - japp Rickard har bytt jobb och kör nu lastbil på kvällarna för att få tid med Agnes på dagarn. Det går väl "ganska bra", hade gått bättre om karln hade lyssnat på sin fru ibland. Han höll på att totalt gå in i väggen i november/december pga att han inte åt ordentligt. Men det har ordnat upp sig nu.

Han har ju inte haft tid att spela någon dart den här säsongen så jag har fått spela själv. Men han var med på julkuppen, trots att han inte ville. Där sa jag ifrån "nu ska vi banne mig göra något ihop".

Och vad gör karn, som inte kastat en pil sen förra våren?? Han går in och piskar oss allihop och vinner hela skiten!! De e min man det! Tvåa och trea kom far Bernte och son Eric Ekberg. GRATTIS ALLA TRE   

 


Lite mer bilder på arbetet nu då

   

Här sågar Henrik i stäven

 

Nya innerstäven utsågad 

 

Nu har den kommit ombord, tror de var tre eller fyra som bar ner den.

   

Nu är den målad och skall "bara" lytas på plats

 

Japp nu är den där den skall vara. Och nu är det snart nyår. Richard har haft en väldig tur i vinter, förutom att Björn har hjälp till så har även Stefan Wikström lagt ner mycke tid här. Sån tur att han ville lära sig saker.

Vi är hemskt glada och tacksamma för denna hjälp och för att ha fått lära känna denna heltokiga människa   

Vi bjöd över Stefan och hans sambo till nyår - Det blev en underbar kväll med god mat och underbart sällskap, kan fortfarande inte fatta vart tiden tog vägen. Vi satt ombord på Agnes och åt och helt plötsligt så var det dags att gå ut och titta på fyrverkerierna.  

Bevis på att vi satt på Agnes - jag, Mia och Stefan

 

Då var det nytt år och det kunde väl kanske börjat bättre. Richard har legat sjuk en vecka så både Agnes och det andra jobbet blev lidande. Men nu har det ordnat till sig ialla fall och han är på rätt köl och arbetet ha återupptagits. Det tar väl, i min mening, liiite lång tid att återhämta sig ......men ni vet ju hur det är när killar blir sjuka   


Men nu har ialla fall första bordet kommit på plats. Så nu skall bara förstäven på plats och resten av borden sättas dit och sen skall det drevas och sen kan de släppa på vattnet igen   

Jaha det här får räcka för den här gången. Ses snart igen - hoppas jag

Tingeling   

 
 
Ingen bild

Lars Erik Johansson

6 februari 2017 15:41

Tack för att jag fick besöka Agnes i september 2016. Återkommer säkert vid framtida besök i Stockholm. Jag har övertygat Helene-folket här nere i söder om att systerfartyget Agnes även flyter på vattnet och mår allt bättre och bättre. Jag har även fått fram att den tredje systern, som byggdes i Ystad 1911, fick namnet Marthine, senare Uranus. Tyvärr sjönk den skutan redan 1925 utanför polska kusten på väg mot Stettin med last av gatsten.

Annette Nyqvist

18 november 2019 06:34

Tack själv för besöket, ni är Välkomna att hälsa på när ni vill.
Kul att få reda på lite info ang tredje systerfartyget, synd att hon skönt så tidigt bara.
Ha en bra vår, vi jobbar vidare inför utdockningen ì april.
Nettan & Richard

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Nyqvist - 2 februari 2020 13:24

Ja då kommer ett par bilder på "nya toan", ja kanske inte är den bästa men funkar bra. Ett litet draperi är på väg upp också. Så man inte behöver känna att man sitter i köket.? Arbetet med spanten fortsätter, det är inoljning med linolja som står ...

Av Annette Nyqvist - 12 januari 2020 16:11


Ja arbetet fortsätter i maklig takt. Och hela planen har fått göras om. Men vad gör det, vi har tydligen inte bråttom =/ Nu är det inpassning av spant, vilket tydligen inte går enligt planen.... men bara att kämpa på. Man får se det positiva - han...

Av Annette Nyqvist - 24 december 2019 16:47

Vi på M/s AGNES vill passa på att önska alla en    GOD JUL   OCH GOTT NYTT ÅR  !!       Arbetet på skutan går långsamt framåt. Jag började ju med ett eget projekt som Richard fick avsluta  Jag bestämde att jag ville ha upp vår toa i byssa...

Av Annette Nyqvist - 16 november 2019 19:22


Ja det har varit en del rivande den sista tiden. Den delen som är borta nu innehöll en förpik med 4 bäddar, två hytter med 2 bäddar vardera, en liten toalett med handfat samt ett duschrum. Svårt att se hur det såg ut eller tänka sig att det fick plat...

Av Annette Nyqvist - 1 november 2019 20:09

Ja då är "korven" i dockan igen ?? Som alla vet så har det inte varit mycke aktivitet här på bloggen ? mitt fel. Men livet har kommit emellan. Inte för att det hänt så mycket med Agnes heller. Men nu har det tagit fart igen. Det som i vinter li...

Skapa flashcards