Alla inlägg den 12 november 2012

Av Annette Nyqvist - 12 november 2012 01:07

Richar vill att Ni ska se att allt inte bara är skit.... Dessa bilder är faktiska ganska häftiga;


Här ser vi en bit av en bordläggningsplanka med ekspik och igenom gående tränaglar som fungerar som bultar igenom skrovet. Dvs igenom bordläggning, spant och inner garnering. Den här biten är ifrån när fartyget byggdes 1914   


 


Här är en bild på hur man gjorde för att tränaglarna skulle sitta fast, man slog i fyrkantiga små kilar i ändarna . Det är fantastiskt att det kan hålla i 100 år, nere vid vatten linjen är bordläggning faktiskt ganska fin   


 

Det kommer säkert fler liknande bilder längre fram. Och mer fakta om Agnes, som jag lovat.

Tjingeling

Av Annette Nyqvist - 12 november 2012 00:29

Jaha..... då var hela akterkajutan borta då. Bilden tog Richard på kvällen därav den mörka bilden.

 


I Helgen har Richard fortsatt med att ta bort plast och bordläggning. Själv har jag jobbat natt hela helgen, så jag känner mej ganska onyttig när det gäller Agnes. Men i fredags, innan jag gick och la mej för att vila tog jag några korta filmsnuttar.


  Här hackas den gamla plasten och massoniten bort. Det är ett jädrand hackande. Oljudet i bakrunden kommer ifrån grannen, "Norrskär" en vaxholmsbåt, som gör plåtjobb.

Men vi kan oxå väsnas:


  Jag hoppas verkligen att Richard änvände munskydd sen. Det ser inte så ut att vara så hälsosamt att andas in det där dammet   

Ett stort TACK! till Marie-Louise och Sture (min blivande svärmor och svärfar) för att Ni tog er tid att komma och hämta lite skräp. Då slapp jag köra det när jag kliver av jobbet på måndagmorgon   

Tjingeling

Ovido - Quiz & Flashcards